Język angielski

Kładziemy nacisk na uwrażliwienie dzieci na język i budowanie pozytywnego stosunku do jego nauki. Skupiamy się głównie na rozwoju rozumienia mowy, znajomości słownictwa i podstawowych umiejętnościach komunikacyjnych. W trakcie zajęć dzieci kształtują też umiejętności społeczne, budują własną tożsamość, a poznając kulturę i zwyczaje krajów anglojęzycznych uświadamiają sobie swoją przynależność narodową i kulturową.

W naszej pracy korzystamy z kilku metod nauczania:

1) Metoda naturalna (The Natural Approach)

Zakłada, że sukces w nauce języka zależy od wyeliminowania stresu i obawy przed popełnieniem błędu. Nauczyciel nie skupia się więc na poprawianiu błędów, ale rozwija i pogłębia w dziecku chęć mówienia. Towarzyszy temu szeroko rozumiana aktywność twórcza: ruchowa, muzyczna, plastyczna. Nauka języka nie odbywa się w jakimś ściśle wyznaczonym porządku, ale poprzez udział w przeróżnych sytuacjach komunikacyjnych. Ma ona przypominać naturalny proces akwizycji języka ojczystego oparty najpierw na słuchaniu i obserwacji rodziców. Podobnie jak matka nie zmusza niemowlęcia do mówienia, nauczyciel również daje czas uczniom na dojrzewanie do produkcji języka.

2) Metoda reagowania całym ciałem (Total Physical Response)

Dzieci reagują na polecenia w języku obcym demonstrowane przez nauczyciela po to, aby wszystko odbywało się bez zbędnych słów i tłumaczeń. Uczący kojarzą słowo, polecenie z ruchem lub gestem, reagując całym ciałem. Taki sposób nauczania pozwala na aktywizację obu półkuli mózgowych, z których prawa odpowiada za ruch fizyczny, a lewa za język.

3) Metoda bezpośrednia (Direct Method)

Podkreśla używanie języka obcego na lekcji kosztem zredukowania języka ojczystego. Dzięki temu dzieci są nie tylko „otoczone” językiem, ale też mogą nauczyć się w nim postrzegać i poznawać świat. Celem tej metody jest nauczenie uczniów posługiwania się językiem obcym w sposób spontaniczny poprzez zastosowanie realiów, gestykulacji lub pantomimy w celu wytworzenia związku pomiędzy ideami i koncepcjami, a stosowanym językiem.

mgr Katarzyna Burczyk