PLAN ZAJĘĆ UMUZYKALNIAJĄCYCH NA ROK PRZEDSZKOLNY 2019/2020
Cele ogólne
Celem ogólnym zajęć umuzykalniających jest rozwój muzyczny i fizyczny dzieci oraz uczynienie młodego człowieka bycia aktywnym, myślącym, wrażliwym, twórczym i otwartym. Stopniowo dzieci uczone będą także interpretacji muzyki, wartościowania jej, odczuwania jej piękna.
Cele poznawcze
- Reakcja na dźwięki wysokie i niskie,
- Określanie kierunku linii melodycznej,
- Rozróżnianie barwy dźwięku,
- Rozpoznawanie i reakcja na zmiany dynamiczne w muzyce,
- Rozpoznawanie brzmienia i nauka gry na przedszkolnych instrumentach perkusyjnych,
- Nauka piosenek z dziecięcego repertuaru,
- Nauka tańców ludowych różnych regionów Polski,
- Rozwój sprawności ruchowych,
- Świadome słuchanie muzyki,
- Poznanie dzieł muzycznych wielkich twórców (G. F. Haendla, Vivaldiego, Mozarta, Bacha, itd.)
Cele kształcące
- Rozwinięcie poczucia rytmu, tempa, dynamiki, wrażliwości na ich zmiany,
- Rozwinięcie wrażliwości na strukturę utworu,
- Nauka metrum (na 2, 3 i 4),
- Rozwinięcie własnej inwencji twórczej (improwizacje wokalne, instrumentalne, ruchowe),
- Rozwinięcie podzielności uwagi,
- Rozwinięcie pamięci muzycznej,
- Rozwinięcie wyobraźni.
Cele wychowawcze
- Nauka zabawy grupowej, odpowiedzialności za siebie i kolegów,
- Rozwijanie wrażliwości muzycznej,
- Nauka umiejętności wyrażania siebie.
Formy aktywności muzycznej
- Śpiew i mowa – piosenki, powitania, pożegnania, wierszyki,
- Ruch przy muzyce- taniec, gimnastyka, inscenizacja ruchowa,
- Gra na instrumentach- przedszkolne instrumenty perkusyjne,
- Słuchanie muzyki – muzyka klasyczna, piosenki dla dzieci,
- Tworzenie muzyki – improwizacja wokalna, ruchowa, instrumentalna.
3-latki
- Nauka piosenki na powitanie i pożegnanie,
- Nauka reakcji na określone sygnały,
- Śpiewanie prostych piosenek, dostosowanych do wieku,
- Nauka nazw i sposobu gry na instrumentach perkusyjnych,
- Zabawy muzyczno-ruchowe uwrażliwiające na zmiany dynamiczne i tempo,
- Ćwiczenie prostych rytmów i melodii,
- Nauka koordynacji ruchowej,
- Nauka reakcji na pauzy,
- Proste zagadki słuchowe.
4/5-latki
- Przypomnienie piosenek na powitanie i pożegnanie, reakcji na określone sygnały,
- Wdrażanie ćwiczeń wokalnych i rytmicznych,
- Dostosowanie repertuaru do wieku,
- Improwizacje wokalne, instrumentalne, ruchowe,
- Utrwalenie nazw i sposobu gry na instrumentach perkusyjnych,
- Nauka grup instrumentów,
- Nauka podstawowych pojęć muzycznych,
- Zabawy ruchowo-muzyczne utrwalających reakcję na pauzy, zmiany dynamiczne, tempo,
- Ćwiczenia uwrażliwiające na zmianę kierunku melodii,
- Aktywne słuchanie muzyki klasycznej,
- Zagadki słuchowe.
6-latki
- Przypomnienie piosenek na powitanie i pożegnanie, reakcji na określone sygnały,
- Ćwiczenia wokalne i rytmiczne,
- Śpiewanie piosenek dostosowanych do wieku,
- Utrwalanie pojęć muzycznych,
- Improwizacje wokalne, instrumentalne, ruchowe,
- Poznawanie kompozytorów,
- Nauka o instrumentach i ich budowie wg grup,,
- Aktywne słuchanie muzyki klasycznej,
- Utrwalenie reakcji na pauzy, dynamikę, tempo, zmiany kierunku melodii,
- Ćwiczenia oddechowe i emisyjne.
Opracowała: Patrycja Mazurek