Umuzykalnianie

PLAN ZAJĘĆ UMUZYKALNIAJĄCYCH NA ROK PRZEDSZKOLNY 2019/2020

Cele ogólne

Celem ogólnym zajęć umuzykalniających jest rozwój muzyczny i fizyczny dzieci oraz uczynienie młodego człowieka bycia aktywnym, myślącym, wrażliwym, twórczym i otwartym. Stopniowo dzieci uczone będą także interpretacji muzyki, wartościowania jej, odczuwania jej piękna.

Cele poznawcze

  • Reakcja na dźwięki wysokie i niskie,
  • Określanie kierunku linii melodycznej,
  • Rozróżnianie barwy dźwięku,
  • Rozpoznawanie i reakcja na zmiany dynamiczne w muzyce,
  • Rozpoznawanie brzmienia i nauka gry na przedszkolnych instrumentach perkusyjnych,
  • Nauka piosenek z dziecięcego repertuaru,
  • Nauka tańców ludowych różnych regionów Polski,
  • Rozwój sprawności ruchowych,
  • Świadome słuchanie muzyki,
  • Poznanie dzieł muzycznych wielkich twórców (G. F. Haendla, Vivaldiego, Mozarta, Bacha, itd.)

Cele kształcące

  • Rozwinięcie poczucia rytmu, tempa, dynamiki, wrażliwości na ich zmiany,
  • Rozwinięcie wrażliwości na strukturę utworu,
  • Nauka metrum (na 2, 3 i 4),
  • Rozwinięcie własnej inwencji twórczej (improwizacje wokalne, instrumentalne, ruchowe),
  • Rozwinięcie podzielności uwagi,
  • Rozwinięcie pamięci muzycznej,
  • Rozwinięcie wyobraźni.

Cele wychowawcze

  • Nauka zabawy grupowej, odpowiedzialności za siebie i kolegów,
  • Rozwijanie wrażliwości muzycznej,
  • Nauka umiejętności wyrażania siebie.

Formy aktywności muzycznej

  • Śpiew i mowa – piosenki, powitania, pożegnania, wierszyki,
  • Ruch przy muzyce- taniec, gimnastyka, inscenizacja ruchowa,
  • Gra na instrumentach- przedszkolne instrumenty perkusyjne,
  • Słuchanie muzyki – muzyka klasyczna, piosenki dla dzieci,
  • Tworzenie muzyki – improwizacja wokalna, ruchowa, instrumentalna.

3-latki

  • Nauka piosenki na powitanie i pożegnanie,
  • Nauka reakcji na określone sygnały,
  • Śpiewanie prostych piosenek, dostosowanych do wieku,
  • Nauka nazw i sposobu gry na instrumentach perkusyjnych,
  • Zabawy muzyczno-ruchowe uwrażliwiające na zmiany dynamiczne i tempo,
  • Ćwiczenie prostych rytmów i melodii,
  • Nauka koordynacji ruchowej,
  • Nauka reakcji na pauzy,
  • Proste zagadki słuchowe.

4/5-latki

  • Przypomnienie piosenek na powitanie i pożegnanie, reakcji na określone sygnały,
  • Wdrażanie ćwiczeń wokalnych i rytmicznych,
  • Dostosowanie repertuaru do wieku,
  • Improwizacje wokalne, instrumentalne, ruchowe,
  • Utrwalenie nazw i sposobu gry na instrumentach perkusyjnych,
  • Nauka grup instrumentów,
  • Nauka podstawowych pojęć muzycznych,
  • Zabawy ruchowo-muzyczne utrwalających reakcję na pauzy, zmiany dynamiczne, tempo,
  • Ćwiczenia uwrażliwiające na zmianę kierunku melodii,
  • Aktywne słuchanie muzyki klasycznej,
  • Zagadki słuchowe.

6-latki

  • Przypomnienie piosenek na powitanie i pożegnanie, reakcji na określone sygnały,
  • Ćwiczenia wokalne i rytmiczne,
  • Śpiewanie piosenek dostosowanych do wieku,
  • Utrwalanie pojęć muzycznych,
  • Improwizacje wokalne, instrumentalne, ruchowe,
  • Poznawanie kompozytorów,
  • Nauka o instrumentach i ich budowie wg grup,,
  • Aktywne słuchanie muzyki klasycznej,
  • Utrwalenie reakcji na pauzy, dynamikę, tempo, zmiany kierunku melodii,
  • Ćwiczenia oddechowe i emisyjne.

Opracowała: Patrycja Mazurek